Quantcast
Browse latest Browse all 10

Tilbage i Danmark

$

Efter to måneders rejse er vi nu tilbage i Danmark – og er så småt ved at skulle finde ind i hverdagen igen.

Den sidste tid af rejsen oplevede vi rigtig meget – både i Sri Lanka og i Qatar. Bl.a. fik vi set en del forskellige dyr.

Det startede allerede i Unawatuna, hvor vi forrige fredag var på vej til stranden for at spise aftensmad. Det havde regnet lidt og pludselig så vi to skorpioner på vejen. Sådan nogle havde jeg aldrig set før, men mor og far fortalte, at man ikke skulle røre ved dem, for så kunne de godt stikke.

På restauranten var jeg ret træt og kunne ikke rigtig spise noget. Og jeg faldt da også i søvn med det samme, da jeg kom tilbage på hotellet igen.

Næste dag flyttede vi så værelse til det poolværelse, som vi oprindeligt skulle have haft fra starten. Bagefter var vi ved poolen, men da Vilde skulle sove lur, så ville jeg gerne være lidt indenfor og se film på iPad’en. Når man har haft pool det meste af tiden i halvanden måned, så er det ikke helt så nyt og spændende mere.

Om aftenen gik vi igen til stranden, hvor Vilde og jeg fik aftensmad. Bagefter blev vi puttet, og så spiste mor og far aftensmad på hotellet ved poolen, mens vi sov på værelset – noget der jo nu kunne lade sig gøre med det nye værelse.

Søndag startede vi igen ved poolen, inden jeg trak indenfor for at se film på iPad’en. Om eftermiddagen, efter at Vilde havde sovet lur, tog vi en tuktuk til en skildpaddefarm. Her så vi først en masse store og små skildpadder, og efter at vi havde givet en donation til stedet, fik vi lov til at være med til at sætte skildpadder ud.

De samlede 40 skildpadder i en lille balje. Skildpadderne var to dage gamle, og de skulle nu sættes ud i havet. Vi satte dem på stranden, og så kravlede de selv det sidste stykke ud i havet. Nogle af dem var ret hurtige, mens andre skulle hjælpes på vej, før de kom i gang.

Det var en ret sjov oplevelse, og vi ville faktisk gerne have prøvet at sætte flere skildpadder ud. Men det var vist en ret dyr donation, som det krævede, så det kunne ikke lade sig gøre.

Bagefter tog vi tilbage til Unawatuna, hvor vi spiste aftensmad på en restaurant ved stranden. Og så var det efterhånden blevet tid til at sove.

Næste dag skulle vi så en tur til en anden strand i nærheden. Oprindeligt havde mor og far snakket om, at vi skulle gå. Men de havde ombestemt sig, og vi tog i stedet en tuktuk. Det var vist også meget godt, for det var en lang og bumpet tur dertil.

Stranden, der blev kaldt Jungle Beach, var rigtig lækker – helt uden bølger. Samtidig var der også nogle rev med fisk, så for første gang nogensinde prøvede jeg at snorkle i havet – først med far og bagefter med mor. Det var en rigtig sjov oplevelse at se de mange fisk, der var under vandet. Og jeg var rigtig god til det – men jeg havde jo også øvet mig en del i poolen.

Bagefter spiste vi frokost på en restaurant, og så var det meningen, at vi skulle med en tuktuk tilbage igen til vores hotel. Men der kom ikke nogen tuktuk, selvom vi havde ringet efter den, så vi ventede en hel time, inden vi blev hentet.

Tilbage på hotellet sad jeg først lidt med min iPad på værelset. Og bagefter spillede jeg Uno med mor og far ved poolen. Vi var også i vandet, hvor jeg bl.a. blev kastet højt op i luften af far. Det var ret vildt – men også meget sjovt.

Om aftenen spiste vi alle fire aftensmad ved poolen på hotellet. Jeg var dog meget træt og blev fulgt ind på værelset af far – og sov med det samme, mens de andre spiste færdig.

Tirsdag var det så blevet tid til at forlade Unawatuna og tage mod hovedstaden Colombo. Mor og far pakkede det sidste efter morgenmaden, og kl. 11 blev vi hentet i en minibus. Turen tog godt to timer og vi kørte for en gang skyld på motorvej det meste af turen. Lige inden vi nåede hotellet, faldt jeg dog i søvn – og måtte derfor vækkes.

I Colombo boede vi i en stor lejlighed med både køkken,stue  og tre soveværelser. Så for første gang på hele rejsen skulle Vilde og jeg ikke sove sammen – men det var nu også fint nok, for så blev hun ikke vækket, når jeg stod op.

Vi blev dog ikke på værelset. I stedet gik vi til en nærliggende Pizza Hut, hvor vi spiste pizza til frokost – og legede lidt på deres legeplads. Bagefter handlede vi lidt i et supermarked, hvor vi også fik en is.

Tilbage på hotellet igen gik vi ned til hotellets pool, der var rigtig stor. Også her var der en lille legeplads, så det blev ret sent, inden vi kom op på værelset igen. Her fik vi lidt aftensmad, og så var det ellers blevet sovetid.

Næste morgen efter morgenmaden tog vi en tuktuk til en anden bydel. Her kiggede vi lidt i nogle små butikker, inden vi igen gik til endnu en anden bydel.

Hvor der havde været stille og roligt det første sted, var der totalt kaos i den anden del. Der var et mylder af mennesker, tuktuk’er og lastbiler. Og da vi var de eneste ikke-lokale, fik vi samtidig meget opmærksomhed. Så det var ret voldsomt (specielt når man ikke er så høj), og jeg var derfor ret glad, da vi tog en tuktuk tilbage til vores hotel.

Her fik Vilde sin lur, og bagefter gik vi ned til poolen, hvor vi spiste aftensmad. Bagefter var det så op igen på værelset for at sove.

Efter næsten to måneders rejse viste jeg så også, at jeg var blevet en rigtig globetrotter. Da mor spurgte, om vi ikke skulle tage til Bornholm til sommer, svarede jeg ”jeg vil hellere til Mexico”.

Dagen efter gik vi direkte til poolen efter morgenmaden. Og da Vilde skulle sove lur, slappede jeg af i lejligheden. Om eftermiddagen spiste vi frokost på Pizza Hut, hvorefter vi gik til en nærliggende park.

Her var der en stor legeplads – men også masser af skolebørn. Så det var lidt for voldsomt for Vilde og jeg at være der – bl.a. fordi de havde svært ved at vente på, at det blev deres tur til at prøve rutsjebanen.

Så i stedet gik vi en tur i parken. Her kom vi bl.a. forbi nogle træer, hvor der sad hundredvis af store flagermus i toppen. Lidt senere kom vi også til et lille akvarium, hvor der var nogle af de fisk, som jeg også havde set på min snorkeltur.

Da vi kom tilbage til legepladsen igen, var de fleste skolebørn taget hjem, så vi kunne være der nogenlunde i fred. Mens vi var der, blev det efterhånden mørkt, og pludselig lettede alle de mange flagermus – det var et ret imponerende syn.

Desværre begyndte det også at småregne, så vi gik hjem til vores lejlighed igen, hvor vi så lidt tv, inden vi blev puttet.

Den sidste dag i Colombo var vi ved poolen det meste af dagen. Først lige efter morgenmaden, og så igen efter Vildes lur. Her spiste vi også lidt tidlig aftensmad, inden vi igen var tilbage i lejligheden, så mor og far kunne pakke til næste dag. Imens så vi lidt tv, inden vi skulle sove.

Næste morgen blev jeg vækket kl. 5.45, og et kvarter senere tog vi en minibus mod lufthavnen. Heldigvis var det en kort køretur på en halv times tid, og så var vi fremme – så jeg blev ikke køresyg i denne omgang.

I lufthavnen fik vi checket vores bagage ind, og så skulle vi vise pas. Der var et problem med mors pas – noget med at hendes pasnummer stod på en liste over eftersøgte forbrydere, så vi måtte lige med forbi et kontor, inden fejlen blev løst. Her var der i øvrigt en mand, som syntes det var meget sjovt at sige, at han gerne ville beholde Vilde og jeg. Men det ville vi nu ikke.

Inden vi skulle flyve videre til Doha i Qatar, nåede vi lige at få lidt morgenmad. Og så var det ellers tid til at gå om bord. Selve flyturen gik fint – selvom den tog 4,5 timer. Vi spillede iPad og så lidt film på flyets tv.

I Doha gik det også nemt. Vi kom hurtigt igennem paskontrollen og fik vores bagage, og kort tid efter sad vi i en taxa på vej til vores hotel. Her var værelset ikke helt klar, så vi gik en tur til det tilstødende shoppingcenter – hvor vi fik et Happy Meal på McDonald’s.

Værelset – eller nærmere lejligheden var dog værd at vente på. I Doha boede vi på 39. etage med en fantastisk udsigt. Det mest vilde var dog, at lejligheden var kæmpe stor. I stedet for de bestilte to soveværelser havde vi fået tre. Desuden var der et køkken, en stue – og hele fire badeværelser. Faktisk var lejligheden her større end vores lejlighed på Frederiksberg.

Resten af dagen slappede vi af i lejligheden, inden vi gik i seng kl. 19 – men her var klokken også 21.30 Sri Lanka tid. Så der var ikke noget at sige til, at vi sov med det samme.

Men selvom mor og far havde prøvet at få mig ind i den nye døgnrytme, så vågnede jeg kl. 3.40 næste morgen. Jeg forsøgte at sove lidt videre hos mor og far, men kl. 4 måtte jeg (og de) give op, og så kom jeg ind i stuen, hvor jeg kunne spille iPad.

Morgenmaden blev spist i lejligheden, og bagefter legede vi lidt, inden vi gik i centret for at få lidt frokost. Efter middagsluren var vi en tur til hotellets pool, og så sluttede dagen med at mor hentede aftensmad til os i centret. Kl. 19 kunne jeg så ikke mere og blev lagt i seng.

Næste morgen vågnede både Vilde og jeg så kl. 4. Det er ikke helt klart, hvem som vækkede hvem, men ingen af os ville sove videre. I stedet spillede vi iPad, legede med Playmobil og lavede perleplader. Vi fik også morgenmad i lejligheden, og senere var vi igen en tur i centret for at spise frokost.

Mens Vilde sov middagslur, var jeg ude at handle med mor, og da Vilde vågnede igen, var vi ved poolen. Her blæste det en del, så det var ret koldt at komme op af vandet. Aftensmaden blev igen spist i lejligheden, inden jeg skulle sove.

Om tirsdagen sov jeg så helt til kl. 5.15. Efter morgenmaden tog vi en taxa til en souq (bazar), hvor vi gik rundt og kiggede på de mange butikker. Det mest spændende var området med dyrehandlere, hvor der var en papegøje, der kunne sige ”hello”. Og så var der flere steder kaniner, som vi kunne prøve at holde – samt en masse kattekillinger, skildpadder, undulater og en række andre dyr.

Senere var vi i en butik, hvor mor købte nogle skåle og tallerkener. Jeg fik også en honningkrukke i gave af ejeren – og så gav han mig et tyggegummi. Som tak fik han mine klister-øreringe, som han sagde, at han ville gemme.

Vi var også forbi en souq med falke. Desværre var det siesta, så vi måtte nøjes med at kigge ind af vinduerne. Bagefter spiste vi frokost, inden vi tog tilbage til hotellet. Her slappede jeg af med Ramasjang Mysteriet på iPad’en, mens Vilde sov.

Da hun vågnede, var vi alle fire en tur i centret, hvor jeg fik et ur – mit først. Nu skal jeg så bare lige lære klokken. Vi tog også aftensmad med tilbage, og kort tid efter at den var spist, faldt jeg i søvn.

Næste dag tog vi til Museum of Islamic Art lige efter morgenmaden. Det var et lidt kedeligt museum med en masse gamle ting, der vist nok havde noget med religion at gøre. Efter besøget gik vi lidt langs vandet, inden vi tog en taxa tilbage til centret, hvor vi spiste på Pizza Hut.

Tilbage i lejligheden igen sov Vilde lur, mens jeg så Professor Baltazar på tv’et. Og til aftensmad gik vi endnu en gang et Happy Meal – så vi efterhånden havde alt legetøjet. Mor og far måtte da også fortælle os, at når vi kom hjem igen, så skulle vi spise noget andet mad.

Den sidste dag i Doha (og på rejsen) brugte vi først ved poolen. For en gang skyld spiste vi også frokost her i stedet for i centret. Da Vilde havde sovet lur, var vi alle fire i centret for sidste gang. Her prøvede vi lidt børnetøj, og bagefter fik vi en is – og tog aftensmad med tilbage (sidste Happy Meal på turen). Så var det ellers tid til et bad, inden vi skulle i seng – hvor jeg godt træt sov med det samme.

I fredags var rejsen så ved at være slut. Jeg vågnede kl. 5.20, og der var mor og far allerede oppe. Kl. 6 kørte vi fra hotellet, og kort tid efter var vi i lufthavnen. Her tog det ret lang tid at checke ind og komme igennem paskontrollen, så der var ikke meget tid til morgenmaden, inden vi skulle til gaten.

Her var der lang kø, men fordi vi var børn, så kom vi foran. Til gengæld skulle vi så vente rigtig lang tid på den bus, der skulle køre os til flyvemaskinen.

I flyvemaskinen ventede vi rigtig lang tid, før vi lettede – hvilket ikke gik helt op for mig. For pludselig mærkede jeg et bump, hvortil jeg sagde ”nu landede vi”. Men desværre kom bumpet af, at vi lettede – med en times forsinkelse.

Selvom vi i alt kom til at sidde i flyet i syv timer, gik det nu meget nemt. Jeg spillede iPad og så film på flyets tv. Faktisk fik Vilde og jeg meget ros af fars sidemand for, hvor flot vi tog den lange tur. Men det overraskede vi også selv mor og far, at der ingen problemer var med hverken Vilde eller jeg.

Et par enkelte ”hvornår lander vi” blev det dog til, inden vi endelig landede i København. Det var så dejligt at være tilbage i Danmark igen, at Vilde og jeg hoppede rundt, mens vi gik mod paskontrollen og bagageudleveringen.

Begge dele tog heldigvis ikke så lang tid, og kort tid efter var vi ude, hvor mormor og morfar ville vente på os. Desværre var morfar blevet syg, men det var nu dejligt at se mormor alligevel. Hun kørte også Vilde og jeg hjem, mens mor og far tog en taxa med alt vores bagage.

Da vi kom hjem til Frederiksberg, var mor og far der allerede. Det var rigtig dejligt at være hjemme igen, og der gik heller ikke lang tid, før jeg havde hentet Babymus – og kort tid efter en stor del af mit legetøj. Resten af dagen legede vi med alle vores ting – selv det Playmobil, som ikke havde været med på rejsen, blev hevet frem.

Mormor havde sørget for aftensmad (kartofler og frikadeller), og hun spiste også med. Da jeg skulle sove, insisterede jeg på, at jeg skulle sove med en stor del af mine bamser – så der var fyldt godt op i sengen.

På grund af tidsforskellen på en time var jeg oppe kl. 4.50 næste morgen. Jeg havde savnet mine venner rigtig meget, så mens mor og far pakkede ud og vaskede tøj, var jeg nede hos Olivia at lege – hvor Rosa også var. Senere var Olivia også oppe hos os.

Dagen sluttede med at mor tog Vilde, Olivia og jeg med hen i Landbohøjskolens Have, hvor vi cyklede rundt. Og kl. 19.30 blev jeg så puttet – godt træt.

I går sov jeg så ”helt” til kl. 5.15. Senere hentede mor morgenmad, og da den var spist, tog vi ind til byen. Her var vi i Illum og Magasin for at finde en fødselsdagsgave til Vilde. Da vi kom hjem igen, kom Olivia op for at lege. Og senere kom Jolie så også for at lege med Vilde.

Til aftensmad fik vi burritos – noget som jeg havde snakket meget om og glædet mig til at få, når vi kom hjem til Danmark igen. Kort tid efter var det tid til at sove.

Nu er et så blevet hverdag igen, og i dag skal jeg i børnehave for første gang i over to måneder. Det bliver ret mærkeligt – men også meget dejligt at se alle de andre. Og så skal Vilde jo starte på samme stue som mig.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 10

Latest Images

Trending Articles

Motor startet im warmen Zustand schlecht. HILFE!

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Tebreve med hæklede blomster

Flandre Scarlet (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)

Cat & Nazrin (Touhou)

Akaza Akari (Yuruyuri)

Kaname Madoka & Akemi Homura (Puella Magi Madoka Magica)

Hachikuji Mayoi (Bakemonogatari)

Nishizumi Maho (Girls und Panzer)

DIY - Hæklet bil og flyvemaskine

NMB48 – Bokura no Eureka (Dance Version) [2013.06.19]

Flandre Scarlet Peek (Touhou)

Minami Kotori? (Ai Mai Mi)

Dance

Mushroom Dance

Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Misaka Mikoto (Toaru kagaku no railgun)

Sælges: Philips fuldtone (Højttaler-enheder)